10 August 2018 | marcel 02. Mijn eerste uitruk

Nadat ik in mei 1987 mijn diploma had gehaald en daarvoor in februari mijn officiële aanstelling van de Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Utrecht, kreeg ik in juli mijn eerste uitruk. “Woningbrand, uitslaand” aan de Jacobs Simonsz de Rijckstraat. Ik had geen rijbewijs dus op de fiets naar de post. Ik kon nog net met de 3e auto1 mee.


Tegenwoordig worden brandwachten opgeleid waarbij ze uitrukken simuleren en dus bij hun eerste uitruk weten wat ze moeten doen. In mijn tijd niet. Je eerste ervaring hoe het aan toegaat tijdens een uitruk is bij de eerste uitruk.
Bij aankomst springt iedereen uit de auto, ik ook, en iedereen was weg! Geen idee waar ze gebleven waren. Wel dat een van hen door een hond gegrepen werd en gelijk niet meer inzetbaar was.

Ik heb die inzet over mij heen laten komen en werd gelukkig op sleeptouw genomen door Herman Donker. ‘Ga maar mee naar binnen, kan je even kijken hoe dat eruit ziet’. ‘NEEE’, riep de bevelvoerder ‘met die helm’, wijzend op mijn bouwhelmpje, ‘ga jij niet naar binnen! Ik had tenslotte nog steeds geen eigen juiste helm omdat er nieuwe type zouden komen.


Waar we toen nog geen weet van hadden was RSTV2, rookgasexplosies, flashovers en backdrafts. Tegenwoordig wordt dit standaard gedoceerd in de opleiding en er wordt veelvuldig aandacht besteed bij oefening.
De aanvalsploeg ging naar binnen, 3e bouwlaag (Zolder) met het idee dat er iemand nog binnen was. Boven op zolder ‘schreeuwend de tweede brandweerman naar de eerste: ‘Geeft eens snel die slang, het vuur komt door het trapgat achter ons aan’. Ze zaten ingesloten! De brand achter hun was zo hevig dat zij door de dakkapel moesten vluchten de dakgoot in. Waarschijnlijk een flashover of rookgas explosie
Met een engeltje op hun schouder, een flink bloedende wond (volgens de overlevering een slagader) zijn zij via de buren in veiligheid gebracht.  Er was niemand binnen, bewoners waren op vakantie.
Mijn eerste uitruk was een feit.

1) Zuilen had toen nog 4 autospuiten (TS502, TS503, TS504, TS512, PM507 met MSA )en 1 OVD-wagen. Dat kon ook met een korps van 50 á 60 man.

2) RSTV Rook, stroming, Temperatuur en Vlammen.

Marcel van Westendorp

Geschreven door: Marcel van Westendorp

Specialist Paraatheid Crisisorganisatie, projectleider.